Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran melalui Bimbingan Berkelanjutan

  • Zuhri Zuhri MIN 30 Keunaloi, Kementerian Agama Kabupaten Aceh Besar
Keywords: Competence, Teacher, Learning Implementation Plan and Continuous Guidance

Abstract

The purpose of this study was to improve the competence of teachers in compiling a Learning Implementation Plan through continuous guidance at MIN 44 Alue Rindang District Lembah Seulawah District Aceh Besar District. This research is a School Action Research (SAR) using an action research design that includes planning, taking action, observing, and reflecting. The subjects in this PTS were all teachers of MIN 44 Alue Rindang, Lembah Seulawah District, Aceh Besar District, totaling 8 teachers. The data collection techniques used were observation, interview and documentation. Data were analyzed using descriptive analysis techniques. The results showed that the average competence of teachers in preparing lesson plans in the first cycle was 69% and 83% in the second cycle. Teacher competence in preparing lesson plans has increased, namely an increase of 14% from cycle I. It can be concluded that the competence of teachers in preparing lesson plans can be increased through continuous guidance.

References

Alfiani, L. N. (2019). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi: Ikhtiar Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik. Idarah (Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan), 3(1), 86–101. https://doi.org/10.47766/idarah.v3i1.614
Astawa, I. B. M. (2017). Memahami Kewajiban Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP). Media Komunikasi Geografi, 16(1).
Bararah, I. (2017). Efektifitas Perencanaan Pembelajaran dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 7(1), 131–147.
Erwinsyah, A. (2017). Manajemen Pembelajaran dalam Kaitannya dengan Peningkatan Kualitas Guru. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 69–84.
Evertson, C. M., & Emmer, E. T. (2012). Classroom Management for Elementary Teachers (9th Edition). New Jersey: Pearson Education.
Fitrah, M. (2017). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31–42.
Gaol, N. T. L., & Siburian, P. (2018). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 66–73.
Hasnadi, H. (2019). Perencanaan Sumber Daya Manusia Pendidikan. Bidayah: Studi Ilmu-Ilmu Keislaman, 141–148.
Herman, Idris, J., Asiah, N., Anifah, N., & Hasnadi. (2020). An Amanah Approach of Supervision Model to Improve the Performance of Islamic Education Teachers at Public Junior High Schools in Nagan Raya. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(08), 201–210. Retrieved from http://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/16998
Indonesia, P. R. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Jakarta: Pemerintah Republik Indonesia.
Indonesia, U.-U. R. (2003). Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta Direktorat Pendidik. Menengah Umum.
Iskandar, U. (2013). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 10(1).
Juliantoro, M. (2017). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Al-Hikmah: Jurnal Kependidikan Dan Syariah, 5(2), 24–38.
Kuka, U. (2017). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Bimbingan Berkelanjutan di SMP Negeri 10 Kota Ternate. EDUKASI, 15(1).
Maralih, M. (2017). Peranan Supervisi dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan. Qathruna, 1(01), 179–192.
Prasetyo, M. A. M. (2016). The Relationship between Kyai Managerial Competence, the Management Based Islamic Boarding School (MBIBS), and the Educator‟ s Performance in Islamic Islamic Boarding School: Approach Concept. International Advisory Board, 64.
Prasetyo, M. A. M. (2018). Peranan Perilaku Organisasi dan Manajemen Strategi dalam Meningkatkan Produktivitas Output Pendidikan. Idarah (Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan), 2(1), 80–101. https://doi.org/10.47766/idarah.v2i1.267
Sholeh, M. (2017). Keefektifan Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 1(1), 41–54.
Siregar, F. A. (2017). Membangun Loyalitas Tenaga Pendidik. IDARAH: Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan, 1(1), 117–128.
Sodiqin, H., & Nurdin, D. (2016). Kemampuan Manajerial Kepala Madrasah dan Kinerja Mengajar Guru dalam Mutu Pendidikan. Jurnal Administrasi Pendidikan, 23(2).
Suharningsih, S. (2016). Pelaksanaan Bimbingan Berkelanjutan Sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Di SD N Bandungrejo 1 Pada Semester Gasal Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Penelitian Pendidikan, 33(1), 83–92.
Sujati, H. (2000). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Suatu Pengantar. Yogyakarta: Prodi D-II PGSD FIP UNY.
Sukarni, A. (2017). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Bimbingan Berkelanjutan di SD Negeri Alun-Alun Kabupaten Subang Tahun 2014. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 3(02).
Sutisna, A. (2015). Pengembangan Model Bimbingan Teknis Berkelanjutan dalam Meningkatkan Kompetensi Tutor Paket C. Jurnal Ilmiah Visi, 10(2), 93–101.
Usman, H. (2014). Manajemen Teori, dan Riset pendidikan. Bumi Aksara Jakarta.
Published
2020-12-15