Designing Active Learning Using English Fraction Game

  • Khairiani Idris FTIK IAIN Lhokseumawe
Keywords: Keywords: active learning strategy, learning fraction for Grade 7, mathematical problem solving, fraction game

Abstract

Abstrak

Strategi pembelajaran aktif telah diketahui efektif dalam pembelajaran Matematika karena strategi tersebut menjadikan siswa mengalami pembelajaran dengan menggunakan daya pikir mereka serta dengan melakukan berbagai aktifitas. Artikel ini mendeskripsikan rancangan pembelajaran aktif yang diterapkan pada pembelajaran materi pecahan untuk siswa kelas VII MTs Swasta Ulumuddin, Lhokseumawe. Penelitian ini menerapkan desain penelitian kuasi-eksperimen, dimana dua kelas dijadikan sebagai sampel penelitian. Satu kelas dijadikan sebagai kelas eksperimen dan satu kelas lainya sebagai kelas kontrol. Strategi pembelajaran aktif yang diterapkan pada kelas eksperimen adalah metode bermain jawaban yang diintegrasikan dengan penggunaan kartu pecahan dalam Bahasa Inggris. Ada enam langkah pembelajaran yang dirancang, yaitu: 1) Menginformasikan tujuan pembelajaran dan memotivasi siswa; 2) Menyajikan informasi; 3) Mengorganisasikan siswa ke dalam kelompok; 4) Membimbing kelompok kerja dan belajar; 5) Evaluasi; dan 6) Memberikan reward. Kemampuan siswa dalam pemecahan masalah matematis dinilai setelah dua kali pertemuan dengan menggunakan lima butir soal pemecahan masalah matematis. Data dianalisis dengan menggunakan uji-t untuk uji beda rata-rata dua sampel bebas. Hasil analisis menunjukkan bahwa data dalam penelitian ini cukup untuk menyimpulkan strategi pembelajaran aktif dengan model bermain jawaban yang diintegrasikan dengan game pecahan dalam Bahasa Inggris berpengaruh signifikan terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa MTsS Ulumuddin.

Kata kunci: pembelajaran aktif, materi pecahan kelas VII, pemecahan masalah matematis, game pecahan

Abstract

Active learning strategy has been found to be effective for students in learning mathematics since it encourage students to experience the learning by using their minds and by doing activities. This article describes the design of active learning strategy in learning fraction for Grade 7 students of Private Islamic Junior High School (MTsS) of Ulumuddin, Lhokseumawe. The study applied a quasi-experimental study design, involving two classes as the study samples. One class was assigned as the experiment group while another one as the control group. The method of active learning applied in the experimental group was playing with answer integrated with English fraction game. There were six steps involved in the learning: 1) Informing learning goals and motivating students; 2) Providing information; 3) Organizing students into groups; 4) Guiding the working and learning groups; 5) Evaluating; and 6) Giving rewards. Students’ abilities on mathematics problem solving were measured after two class sessions using five mathematics problem solving questions. The data was analyzed using t-test for testing mean difference from two independent samples. The analysis results showed that the data in this study were sufficient to say that the active learning strategy with playing answer model integrated with English fraction game significantly affects the ability in mathematics problem solving of students of MTsS Ulumuddin.

 

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2019-12-28
How to Cite
Idris, K. (2019) “Designing Active Learning Using English Fraction Game”, Sarwah: Journal of Islamic Civilization and Thought, 17(1), pp. 15-29. Available at: http://ejurnal.iainlhokseumawe.ac.id/index.php/sarwah/article/view/522 (Accessed: 11August2020).